نحوه ی درست و اصولی برندسازی
پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴ ب.ظ
نحوه ی درست و اصولی برندسازی
در دنیای واقعی هیچکس به منابع نامحدود، بازارهای بی رقیب، محصولات و خدمات کامل و بدونِ عیب دسترسی ندارد و هیچ قادرِ مطلقی وجود ندارد تا کاری کند که مشتریان همانگونهای فکر کنند که شما میخواهید. لذا با وجود تمامِ این محدودیتها و حقایق، شرکتها نیاز به هنری به نام برندینگ دارند تا بتوانندمشتریان را با خود همراه کنند.
در دنیای واقعی هیچکس به منابع نامحدود، بازارهای بی رقیب، محصولات و خدمات کامل و بدونِ عیب دسترسی ندارد و هیچ قادرِ مطلقی وجود ندارد تا کاری کند که مشتریان همانگونهای فکر کنند که شما میخواهید.
لذا با وجود تمامِ این محدودیتها و حقایق، شرکتها نیاز به هنری به نام برندینگ دارند تا بتوانند مشتریان را با خود همراه کنند.
بر همین اساس و در مسیر توسعه برندینگ و بازاریابی باید هزینه کرد؛ مگر میشود بدون هزینه کردن، مخاطبین بهبرند شما توجه کرده و به هویت برند شما پی ببرند!
در زیر به نکاتی در جهت توسعه یک برند میپردازیم:
۱ – سرزمینهای مرتفع را فتح کنید.
اگر به فکر رقابت با رقیبان هستید، سعی کنید تا یک برند با هویتی متعالی و پرنشاط خلق کنید؛ از خلق یک برندصرفاً برای مبارزه با رقیبانتان صرف نظر کنید و دوراندیشانهتر شروع به ساخت برند کنید.
۲ – اول یک پیغام بفرستید
اگر در فکر ساختن برند هستید، یک پیغام درست را برای ارتباط انتخاب کنید و به آن متعهد باشید. شاید در سالهای بعد آن را عوض کردید.
۳ – روراست و ساده باشید
از جملات و شعارهایی استفاده کنید که هم خودتان به آن اعتقاد داشته باشید و هم درک آن برای مخاطب ساده باشد.
۴ – آزمون بگیرید
به صورت متعدد و متوالی وضعیت خودتان را در مقابل رقیبان مورد ارزیابی قرار دهید.
۵ – شعار برندتان را در سازمان جاری کنید.
شعاری ساده برای هویت برندتان انتخاب کنید تا از بالاترین سطح تا پایینترین سطح سازمان قابل درک باشد و این شعار برای همیشه در بدنۀ سازمان نفوذ کند.
۶ – شرح برند از سوی مخاطب
از مشتریان خود بخواهید که در مورد برند شما توضیح دهند تا متوجه شوید که چه برداشتی از برند شما داشتهاند. جالب اینکه در نهایت خواهید فهمید که با این همه تملق و زیادهروی در مورد برند، بازهم آنها کمتر از آن چیزی که شما گفتهاید میگویند و فهمیدهاند.
۷ – تاکید بر روابط عمومی بجای تبلیغات
مخاطبین در مورد شما خوب میگویند؛ البته اگر شما محصول خوب تولید کنید و اجازه دهید خود آنها در مورد آن صحبت کنند.
۸ – الویت بر انسانیت
و در آخر اینکه «برندها بر اساس آن چیزی مشتریان دربارۀ آن میگویند ساخته میشوند و بزرگ میشوند و نه آن چیزی که شما دربارۀ خودتان میگویید».
منبع : imarketor
استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره
با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق
تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع