برند brand و برندینگ branding
امروزه هویت نام تجاری همانند سرمایه برای سازمان و محصولات آن ارزش میآفریند، از اینرو ارتقای نام تجاری در بسیاری موارد به استراتژی سازمان تبدیل میگردد.
نام تجاری تصویری از محصولات در بازار است. افرادی که با نام تجاری سر وکار دارند، در پی کیفیت یا خصوصیات خاصی هستندکه آن را ویژه یا منحصر به فرد مینماید ( رایز، 1381.)
برندسازی مقولهای بسیار حساس است و بهدست آوردن فرصت ایجاد وفاداری در مشتری بهسهولت صورت نمیگیرد و احساسات نسبت به یک برند در دیگران به راحتی تخریب میشود. ضرورت و جایگاه دیدگاه مشتری در برندسازی تا جایی اهمیت دارد که مباحث گسترده روانشناختی مطرح میگردد.
بهعنوان مثال، یکی از شیوه های روانشناختی مؤثر در شناخت دیدگاه مشتری درخواست از آنها برای ایجاد ترکیبی از تصاویر و کلمات برای بیان ایدههای خود در مورد برندی مشخص است. هدف بیان ادراکات و دیدگاههای مردم در خصوص برند موردنظر بدون لزوم استفاده از واژگان عاریتی از دیدگاه انسانشناسی یا روانکاوی میباشد و ذکر این مطلب نشاندهنده اهمیت ادراکات و دیدگاههای مشتریان است که میخواهیم آنها را درک کنیم. در اینجا تنها تداعیهایی اهمیت داردکه برند در ذهن آنها ایجاد میکند (سرداری و همکاران، 1390)
موفقیت در برندسازی ضمن توسعه بازارهای صادراتی به اعتبار بینالمللی کشورها نیز میافزاید و در آینده موجب خواهد گردید که درآمد حاصل از واگذاری برند به شرکتهای علاقمند در خارج بر درآمد ناشی از صدور مستقیم کالا پیشیگیرد .
برندمداری به مفهوم تضمین برند استکه با ویژگیهایی در استراتژی بازاریابی شناخته میشود و مفهوم مسیری که شرکت دربخشهای برنامه ریزی وبازاریابی استراتژیک راگسترش میدهد(ونگومیلرز، ٢٠٠۶.)
برندها میتوانند منجر به خلق ایدههای جدید در مورد محصولات و خدمات شرکت شوند. برند تعهدی ایجادشده توسط یک سازمان استتاازطریق آن ازمشتریانش حمایت نماید(لاکوین،1993.)
اگر سازمانی برند را تنها در حد یک نام در نظر بگیرد کاربرد عمیقی را که برند میتواند در بازاریابی داشته باشد درک نخواهد کرد. برتصویر برند ادراک مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات تأثیر داردو اعتبار سازمان برروی ادراک مشتری و وفاداری او مؤثر است ( میرویسی، 1388).
برند بخشی از ویژگیهای عملیاتی و هیجانی استکه مشتری به یک کالا یا خدمات نسبت میدهد و یک ابزاریاریرسان به مشتریان برای تصمیم گیری وخریدمیباشد( مدنیوروستا، 1389).
شفافسازی برند سازمانی به نوع خاصی از تغییر رفتار در میان کارکنان منجر میگردد. اگر شرکت تمایل به دستیابی به شهرت دارد تعریف روشنی از برند سازمانی منجر به درک بهتر هویت و اهداف شرکت گردیده شناخت را تسریع بخشیده و شرکت را مشهور میسازد. برند سازمانی جنبه های منحصربفردی ازسازمان ازجمله فرایندکارمندیابی رابرجسته میسازد(کودرت، 2011.)
بارزترین مهارت بازاریاب حرفه ای شاید این باشدکه بتواند برند تجاری قدرتمندی به وجودآورد، از آن پاسداری کند مصونش بدارد وآن را تقویت نماید. امروزه هدف از بازاریابی مدیریت تقاضا از طریق رشد دادن و سوق دادن مشتری تا حد بلوغ در نردبان وفاداری به سازمانهاست. در این پارادایم هدف برقراری روابط بلندمدت و متقابل گروههای ذینفع و مهمتر از همه مشتری است به طوریکه مشتریان بیشتری را حفظ نموده و مشتریان کمتری را ازدست بدهد وبه این ترتیب دربلندمدت منافعی حاصل شود که درنتیجه سهم بازاروسودآوری شرکت افزایش یابد( نوئلکاپفرر، 1385)
روانشناختی مطرح میگردد. به عنوان مثال، یکی از شیوه های روانشناختی مؤثر در شناخت دیدگاه مشتری درخواست از آنها برای ایجاد ترکیبی از تصاویر و کلمات برای بیان ایدههای خود در موردبرندی مشخص است. هدف بیان ادراکات و دیدگاههای مردم در خصوص برند موردنظر بدون لزوم استفاده از واژگان عاریتی از دیدگاه انسانشناسی یا روانکاوی میباشد و ذکر این مطلب نشان دهنده اهمیت ادراکات و دیدگاههای مشتریان است که میخواهیم آنها را درک کنیم. در اینجا تنهاتداعی هایی اهمیت داردکه برند در ذهن آن ها ایجاد میکند (سرداری و همکاران، 1390.)
موفقیت در برندسازی ضمن توسعه بازارهای صادراتی به اعتبار بین المللی کشورها نیز می افزاید و در آینده موجب خواهد گردید که درآمد حاصل از واگذاری برند به شرکتهای علاقمند درخارج بر درآمد ناشی از صدور مستقیم کالا پیشیگیرد ( اسلام، 1382). برندمداری به مفهوم تضمین برنداست که با ویژگیهایی در استراتژی بازاریابی شناخته میشود و مفهوم مسیری که شرکت دربخشهای برنامه ریزی وبازاریابی استراتژیک راگسترش میدهد(ونگومیلرز،٢٠٠۶.)
برند ها میتوانند منجر به خلق ایده های جدید در مورد محصولات و خدمات شرکت شوند. برند تعهدی ایجادشده توسط یک سازمان است تا ازطریق آنازمشتریانشحمایتنماید(لاکوین،1993.)اگر سازمانی برند را تنها در حد یک نام در نظر بگیرد کاربرد عمیقی را که برند میتواند دربازاریابی داشته باشد درک نخواهد کرد. برتصویر برند ادراک مشتریان از کیفیت محصولات وخدمات تأثیر داردو اعتبار سازمان برروی ادراک مشتری و وفاداری او مؤثر است ( میرویسی، 1388)
. برندبخشی از ویژگیهای عملیاتی و هیجانی است که مشتری به یک کالا یا خدمات نسبت میدهد ویک ابزاری اسان به مشتریان برای تصمیم گیری و خرید میباشد( مدنیوروستا، 1389)
.شفافسازی برند سازمانی به نوع خاصی از تغییر رفتار در میان کارکنان منجر میگردد. اگرشرکت تمایل به دستیابی به شهرت دارد تعریف روشنی از برند سازمانی منجر به درک بهتر هویت واهداف شرکت گردیده شناخت را تسریع بخشیده و شرکت را مشهور می سازد. برند سازمان یجنبه های منحصربفرد یازسازم ان ازجمله فرایندکارمند یابی رابرجسته میسازد(کودرت، 2011.)
بارزترین مهارت بازاریاب حرفهای شاید این باشدکه بتواند برند تجاری قدرتمندی به وجودآورد، ازآن پاسداری کند مصونش بدارد وآن را تقویت نماید. امروزه هدف از بازاریابی مدیریت تقاضا از طریق رشد دادن و سوق دادن مشتری تا حد بلوغ در نردبان وفاداری به سازمانهاست. در این پارادایم هدف برقراری روابط بلندمدت و متقابل گروه های ذینفع و مهمتر از همه مشتری است به طوریکه مشتریان بیشتری را حفظ نموده و مشتریان کمتری راازدست بدهد وبه این ترتیب دربلندمدت منافعی حاصل شودکه درنتیجه سهم بازاروسودآوری شرکت افزایش یابد( نوئلکاپفرر، 1385).
ساخت و توسعه ی برند حرفه ای، تخصص ماست...
علی خویه
مدرس دانشگاه، سخنران، مشاور، محقق و مجری سیستم ها و برنامه های مدیریت، بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، برند، خلاقیت تجارت و فروش - بیش از 18سال تجربه اجرایی، مولف و مترجم 11کتاب مرجع کاربردی و تخصصی،عضو انجمن های ملی و بین المللی، ارایه بیش از 350000 نفر ساعت دوره ها و کارگاه های آموزشی و کاربردی و اجرایی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی، همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی، ارایه بیش از 100 ها عنوان مقاله تخصصی، سخنرانی در بیش از صد سمینار مختلف، سخنران برتر ده ها سمینار، مشاور ارشد مدیران عامل برندهای معتبر ملی و بین المللی، مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما، عضو هیات تحریریه نشریات مختلف و .......
تماس با ما:
khooyeh@gmail.com
khooyehali@yahoo.com
09372991608
09122991608
ارایه بیش از 5000 ساعت مشاوره تخصصی به سازمان ها و برندهای معتبر، اجرای بیش از صدها پروژه تحقیقات بازار، برندسازی، رفتار مصرف کننده، کلوپ مشتریان، CRM، مهندسی فروش و بازاریابی، کمپین تبلیغات، برنامه های ارتباطات بازاریابی IMCو روابط عمومی، دپارتمان بازاریابی و فروش، فروشگاه، مدیریت پخش و توزیع، برندسازی، فروش مویرگی، هدفگذاری، تقسیم بازار، راه اندازی دپارتمان فروش وبازاریابی، استقرار سیستم توزیع و فروش مویرگی، راه اندازی فروشگاه زنجیره ای، چیدمان فروش، کلینیک بازاریابی، برنامه بازاریابی و ....