"مشتریان"
مشتریان مدیران اصلی هر سازمانند. سازمانی که نسبت به این مبحث مهم در کسب و کار خود واقف نباشد، محکوم به شکست است. ابتدا جهت درک مفهوم مشتری می بایست دو واژه مشتری و خریدار را از یکدیگر متمایز نمائیم.
"تفاوت مشتری و خریداران"
* · خریداران نا مطمئنند، اما مشتریان آگاه
* · وفاداری بیشتر در مشتریان دیده می شود
* · اول باید خریدار شد تا مشتری شویم. اما دوباره می توانیم خریدار شویم
* · کانون برنامه ریزی ها از خریدار شروع می شود و به مشتری ختم می گردد
* · پایداری مشتری به او فرصت اعتراض می دهد
"چرخه عمر مشتری"
* · بی تجربه در خرید محصول
* · خرید های تکی
* · خریدهای عمده
* · اشباع شده: در این حالت مشتری در خرید محصول میل و رغبتی از خود نشان نمی دهد
* · مایوس: در این حالت مشتری از خرید محصول ناراضی است و امیدی به بهبود کیفیت و قیمت محصول مورد نظر خود ندارد
* · کناره گیری و عدم خرید برای یک دوره زمانی
* · گرایش به خرید کالاهای رقبا
"انواع مشتریان"
از منظر سودآوری و وفاداری
* · مشتری سودآور اما بی وفا
* · مشتری وفادار اما غیر سودآور
* · مشتری بی وفا و غیر سودآور
* · مشتری وفادار و سودآور
از منظر پذیرش کالاهای نوآورانه
* · نوآوران، پذیرندگان اولیه، اکثریت اولیه، اکثریت متاخر،ملاحظه کاران و بی تفاوتان
علی خویه
مدرس اصول و فنون مذاکره حرفه ای، اصول و فنون مذاکرات تجاری بین المللی بازرگانی فروش بازاریابی، برگزار کننده بیش از 160 کلاس اصول و فنون مذاکرات در سازمان ها شرکت ها موسسات ملی و بین المللی، مولف و مترجم 11 عنوان کتاب تخصصی و مدرس دانشگاه در حوزه مدیریت،بازاریابی، فروش، ارتباطات، تبلیغات، خلاقیت و مذاکره برگزاری بیش از 350000 نفر ساعت کلاس ها، دوره ها و کارگاه های آموزشی کابردی و اجرایی، ...
- ۰ نظر
- ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۰۳